pesanan

untuk pembaca (kalau ada),
Ahmad tak hebat menaip dan menulis.
Ahmad optimis dengan hidup yang menarik,bagi dia,yang mungkin berbeza pada orang lain.


sincerely,Ahmad

p/s:yes,I am a dreamer.

Sunday 28 October 2012

Apa komposisi cinta?

Perbualan bermula, antara Ahmad (bukan nama sebenar) dengan Afiq.

Ahmad: " Kalau rindu, lepaskan dalam doa. Kalau rindu, khabarkan dalam sujud. Cinta itu kan yang menguatkan, bagaimana saja cinta menjadi yang melemahkan?"


Afiq: " Bagaimana cinta itu yang menjadi kekuatan, sedangkan tumpah airmata pemuda ditinggalkan kekasih? Cinta itu sendiri satu kelemahan dan melemahkan!"


Ahmad:  " Tenang, lihat Nabi, cinta Baginda pada Tuhan adalah kekuatan untuk Baginda mendirikan Solat walau kaki sudah bengkak, walau diri bersih dari dosa yang terdahulu dan yang akan datang, walau diri dijamin syurga, jadi yang bagaimana cinta itu melemahkan?"


Afiq: " Cinta itu benar-benar melemahkan! Lihat saja pada si gadis yang gagal dalam percintaan, bunuh diri jadi pilihan. Lagi, lihat saja pada si jejaka yang tumpas dalam percintaan, sehingga kononnya tak mampu fokus dalam pekerjaan. Mandi tak basah, makan tak kenyang, ah karut, itu semua kan tanda kelemahan."


Ahmad: " Afiq, kalau yang begitu, bukan cinta. Itu bukan cinta. Bukan cinta yang sebenar. Kata Tuhan dalam bahagian Ali Imran, "Katakanlah: “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." Nah, itu komposisi cinta yang sebenar, pada frasa 'ikutilah aku' itu.


Afiq: Maaf Ahmad, tak dapat saya fahami dan kaitkan ayat-ayat Tuhan tu dengan apa yang kita bualkan.


Ahmad: Nabi tak mengajar bercinta bukan pada masanya. Nabi tak mengajar bercinta tidak mengikut lunasnya. Nabi tak mengajar cinta yang tak berpaksi pada Yang Mencipta Cinta. Frasa 'ikutilah aku' itu merupakan ajakan dari Nabi, memanggil kita mencontohi si dia, baginda yang dicintai Tuhan.


Afiq: Jadi, mengikut jalan yang ditunjuk baginda Muhammad, akan menzahirkan makna cinta yang sebenar, yang menguatkan bukan melemahkan?


Ahmad: Benar, dia yang digelar kekasih Allah, yang bercinta dengan Tuhannya, malah dicintai Tuhannya.


Afiq: Jadi yang bagaimana cinta olahan baginda Muhammad? Apa komposisi cinta Muhammad pada Yang Mencipta Cinta?



Perbualan tertangguh. Ahmad (bukan nama sebenar) senyum.


4 comments:

  1. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

    yups. fattabiouni. moga bisa ikut .
    jazakallahu khairan jaza'.

    ReplyDelete
  2. sambung !!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. sambong !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete