pesanan

untuk pembaca (kalau ada),
Ahmad tak hebat menaip dan menulis.
Ahmad optimis dengan hidup yang menarik,bagi dia,yang mungkin berbeza pada orang lain.


sincerely,Ahmad

p/s:yes,I am a dreamer.

Thursday, 31 May 2012

Malu dan Takut.

masa nak baca, mainkan sekali 'if you are my love' karya Kajiura Yuki. menarik.


Masa tunggu dalam kereta, hujan renyai, Ahmad duduk selesa, dan terfikir.


Ahmad bukan sesiapa.
Ahmad malu dan takut. Bukan sebab apa, tapi Ahmad akan jadi malu dan takut bila ada orang datang pada Ahmad, dan tanya, "Ahmad, apa pandangan awak tentang hukum..." atau "Abang Ahmad, rasanya, mana universiti yang sesuai untuk saya...". Soalan-soalan berbentuk rupa ni yang buat Ahmad malu dan takut.


Ahmad bukan sesiapa.
Kecut hati Ahmad bila ada adik bertanya minta pendapat dan bantuan untuk memilih universiti untuk dia. Sedangkan Ahmad sendiri bukanlah pelajar lepasan SPM yang cemerlang sampai dapat panggilan dari Universiti-universiti hebat atau tawaran-tawaran biasiswa untuk pelajar cemerlang. Ahmad masuk menara gading pun atas kemasukan kedua. Jadi, sejauh mana autoriti Ahmad untuk memberi sebarang respon untuk soalan adik tu?


Ahmad bukan sesiapa.
Canggung Ahmad bila ada sahabat bertanya tentang kewajaran untuk sambung pelajaran ke luar negara. Sedangkan Ahmad sendiri tidak belajar luar negara. Malahan, Ahmad pernah berpeluang ke luar negara, sudah di sana, niatnya untuk sambung belajar, seminggu disana, Ahmad pulang. Jadi, sejauh mana Ahmad punya autoriti untuk respon pada pertanyaan sahabat Ahmad tu?


Ahmad bukan sesiapa.
Janggal Ahmad rasa bila ada teman meminta pandangan dan pencerahan berkenaan hukum-hakam agama. Sedangkan, untuk sesetengah hukum tu, kadang Ahmad sendiri lupa, tak tahu malahan tak buat atau langgar terus. Ahmad punyai sejarah silam yang tak berapa nak indah, jadinya, Ahmad bukanlah seorang yang sangat muhsin (baca: alim). Jadi sejauh mana autoriti Ahmad memberi pandangan atau pencerahan untuk teman Ahmad tu?


Sudahnya, Ahmad jadi malu-malu dan takut-takut nak memberi jawapan. Takut jawapan makan tuan. Tapi kekadang, Ahmad terlepas juga ya-ya bagi jawapan. Lepas tu, Ahmad akan rasa takut balik.


Ahmad hanya mampu berdoa, agar soalan-soalan tak terus datang yang buat Ahmad malu dan takut. Dan Ahmad doa agar bulan selalu terang. :(



Thursday, 17 May 2012

Istimewa, ibrah dari Taare Zameen Par.

Mereka istimewa, kita istimewa, semua istimewa.


Ahmad baru selesai menonton semula cerita menarik dan penuh mesej keluaran dunia bollywood, 'Taare Zameen Par'. Filem yang dibintangi dan dihasilkan pelakon terkenal Aamir Khan ditemani adik 'Ishaan' atau Darsheel Safary (nama sebenar). Ahmad tak berminat nak buat review atau sinopsis untuk filem hebat ni. Boleh tonton sendiri.

Taare Zameen Par, antara filem berkualiti hasil dari Hindutan.


Cuma Ahmad nak cakap, yang Ahmad dapat satu mesej jelas, tiada siapa yang tidak normal, tiada siapa yang cacat, tiada siapa yang malang, cuma Tuhan cipta kita dengan penuh keistimewaan dalam rahsia. Lihat Ishaan, dia ada penyakit, oh silap, dia ada kelebihan menghadapi disleksia, tapi dia istimewa. Tak percaya? boleh tengok balik filem tu. tak rugi. :)

Einstein dikatakan menghidap Sindrom Asperger.


Ahmad sendiri punya ahli keluarga yang istimewa, yang Tuhan hadiahkan dia keistimewaan punyai penyakit Down Syndrom. Tapi Ahmad tak nampak itu satu kekurangan mahupun kecacatan mahupun kurang normal. Ahmad anggap, dia istimewa, dan pastinya, Tuhan janjikan syurga buat dia. InsyaAllah.


Contoh orang yang diberi keistimewaan menghadapi Down syndrome.




Tuhan Maha Esa berfirman; 

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. [95,4]


Jadinya, sesiapa pun, termasuk mereka yang Tuhan anugerahkan keistimewaan seperti Disleksia, Down Sindrom, Autisma dan Sindrom Asperger adalah makhluk yang Tuhan ciptakan sebaik-baiknya, dalam rahsia. Benarlah, Tuhan bekerja penuh rahsia.


Mohon kita doakan untuk kita semua agar Tuhan tak berhenti limpahkan keistimewaan pada kita. Salam istimewa. :)



Wednesday, 16 May 2012

Sepucuk surat eletronik

Untuk Guru, yang dari semenjak Ahmad tadika, tadika, tadika (ya, Ahmad ada banyak tadika, sebab Ahmad suka belajar), Sekolah Rendah Islam Hira', Sekolah Menengah Islam Hira', Madrasah Idrisiah Kuala Kangsar, Maahad Tahfiz Al-Quran Hira', Pusat Asasi UIAM dan Sekolah Memandu Shahbandar. Nah,

video

sekelumit usaha ini, pastinya belum setimpal dengan se-infiniti jasa.

Tuesday, 15 May 2012

kata dia, cinta itu.

Kata Kak Ayyatul Husna,


 Cinta adalah kekuatan,
yang mampu mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta..


Kata Kak Anna Althafunnisa',


Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…
meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..

berbaloi lagi tengok cerita ni dari tengok cerita..err...emm..7 petala  langit, eh, 7 petala  syurga, eh..apa-apalah.

Sunday, 6 May 2012

Ahmad, hati, terduduk, menangis.

Mama : Ahmad, malam ni, Ahmad nak makan apa? Makan nasi arab nak? Mama belikan nasi arab boleh?
Ahmad : Ala Mama, Ahmad dah bosan makan nasi arab, asyik nasi arab aja, dah selalu. Kali ni, Ahmad nak makan pizza.
Mama : Oh, jadinya, Ahmad tak mahu nasi arab, Ahmad nak makan pizza ya? Ok, Mama belikan Pizza Hut ya?
Ahmad : Ala Mama, Pizza Hut aja, kali ni, Ahmad nak makan Dominos pulak.
Mama : Ok.


***
Ahmad terduduk. Allah bagi dia macam-macam. Ahmad diberi peluang memilih menu untuk makan. Dia jadi lupa pada saudara-adik-abang dia di tempat lain. Dia minta itu, dia minta ini. Tapi jarang-jarang Ahmad bersyukur.

Ahmad terduduk. Dia memilih menu untuk makan malam. Dia bosan dengan nasi arab, dia muak dengan pizza. Dia boleh bosan dan muak?. Apa dia sudah lupa? entah saudara-adik-abang-kakak-ibu-ayah dia di tempat lain  dapat makan sesuap nasi, entah tidak. Entah mereka semua dapat peluang memilih menu untuk makan, entah tidak.

Ahmad terduduk. Hati menangis. 

Friday, 4 May 2012

Soal rezeki

Untuk semua,

Setitik air di hujung jarum
Jadi rezeki seluruh umat.
[Lefthanded]