pesanan

untuk pembaca (kalau ada),
Ahmad tak hebat menaip dan menulis.
Ahmad optimis dengan hidup yang menarik,bagi dia,yang mungkin berbeza pada orang lain.


sincerely,Ahmad

p/s:yes,I am a dreamer.

Thursday 12 July 2012

PENGARUH

Salamualaikum, hai. Saya Sayyid, teman Ahmad. Dia ada pesan pada saya untuk menulis buat mengisi entri di blog dia sebab dah terlampau lama dia tidak menulis.Jadinya, Mohon tunjuk ajar ya. :)


Satu malam, usai solat isya' di sebuah surau, berjemaah bersama teman, Sayyid terdengar lima enam kanak-kanak belum capai usia remaja bermain/bergurau di belakang surau. Apa yang menarik minat Sayyid ialah gaya bahasa yang dia orang guna untuk berlelucon ialah gaya bahasa yang digunakan dalam filem-filem lokal sekarang.


"Ada aku kisah?", "kau tak puas hati ke? bak datang la!", " woi, jangan nak langsi sangat woi!" dan macam-macam lagi. Sayyid pun jadi terkejut, sampai begitu efek filem pada kanak-kanak. Dialog-dialog dalam filem lokal terutamanya, boleh dimasukkan dalam perbualan. 


Dan, memang sekarang musim cerita tempatan semua nak bergenre gangster, ganas, gaduh, maki-hamun. Secara senyap, kanak-kanak yang menonton jadi seronok dan ikut terbawa mengulang dialog-kurang-sopan pelakon dalam perbualan seharian dengan teman, bahkan lebih teruk dengan keluarga.


Oh, kejap, Sayyid lapar, nanti Sayyid sambung menulis. Boleh kan? :)


No comments:

Post a Comment